سند دفترچه منگوله دار
اسناد دفترچهای منگوله دار همانطور که از اسم آن مشخص است دارای چند برگ بصورت دفترچه هستند که توسط نخ و تکهای سرب یعنی همان منگوله، پلمپ شده اند. این از اسناد جزو سندهای قدیمیبه حساب آمده و برای املاک قدیمیشاهد آن هستیم. در اسناد دفترچه ای مشخصات تمامیمالکین قبلی، در یک ستون به طور کامل ذکر شده است. در حال حاضر به سبب معایب این نوع از اسناد، سندهای تک برگی که از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است، جایگزین آنها شده است و بر همین اساس پس از هرگونه خرید و فروش و یا نقل و انتقالی در اسناد مالکیت، سندهای دفترچهای به اسناد تک برگ تبدیل میشوند.
سند تک برگی
سند تک برگی نوع جدید اسناد ملکی بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. اما همانطور که از اسم این نوع اسناد مشخص است، تعداد کم برگها در مقایسه با سندهای دفترچهای میباشد. این نوع اسناد که از امنیت بالایی برخوردار هستند، حاوی مشخصات کامل مالک جدید، مشخصات ملک مورد نظر شامل کروکی و موقعیت مکانی آن، شماره قطعه، مساحت دقیق ملک، پلاکهای اصلی و فرعی و مفروزی، بخش و ناحیه، نوع کاربری، سال ساخت، وضعیت خاص، آدرس پستی، کد پستی، شمارههای دفتر الکترونیکی، سمت و طبقه و همچنین امکانات اختصاصی و مشاعی است.
نکتهای دیگر که در اسناد تک برگی با آن روبرو هستیم، ذکر نشدن اطلاعات مربوط به نقل و انتقالات ملک و سند مربوطه است به طوری که، تنها مشخصات مالک جدید در آن درج میشود.
مزایای اسناد تک برگی
- صدور الکترونیکی اسناد تک برگی
- کاهش تعداد برگها در مقایسه با اسناد دفترچه ای
- خوانا بودن نوشتههای سند
- دارا بودن هولوگرام امنیتی
- غیر قابل جعل بودن این اسناد
- قابلیت صدور برای تمامیمالکین حتی برای نیم دانگ
- حاوی مشخصات دقیق ملک
- رفع شبهات مربوط به متراژ و زمین ملک
- رفع مشکل فرسودگی اسناد
- کاهش ترددها جهت انجام برخی امور ثبتی
- نگهداری آسان تر
مدارک لازم جهت تبدیل سند
به سبب اینکه پس از هر نقل و انتقالی در سند ملک، بایستی اسناد قدیمیبه سند تک برگ تبدیل شوند، لذا در بیشتر موارد که تبدیل سند داریم انتقال سند را نیز شاهد هستیم. لذا برای ذکر مدارک مورد نیاز، مدارک لازم جهت انتقال سند را عنوان خواهیم کرد. باید توجه داشت که همراه نداشتن هر یک از مدارک ذکر شده میتواند روال کار را برای مدتی هرچند کوتاه به تعویق بیندازد. لذا در ارائه و همراه داشتن مدارک مربوطه دقت لازم را داشته باشید.
- اصل و تصویر مدارک مربوط به تشخیص هویت مانند شناسنامه و کارت ملکی خریدار و فروشنده
- مبایعه نامه و برگ خلاصه معامله
- درخواست خریدار
- اصل سند منگولهدار قدیمی
- قبضهای مربوط به ملک خریداری شده
- قبضهای مربوط به ملک(قبض تلفن)
- کروکی دقیق ملک
- کدپستی
- نشانی دقیق ملک
- رسید پرداخت بدهیهاو عوارض ملک
- در صورت حضور نماینده یکی از طرفین ارائه وکالت نامه معتبر نیز ضروری است.
مراحل تبدیل سند
همانطور که در بالا اشاره شد برای تبدیل سند دو حالت را شاهد هستیم بطوری که یا مالک ملک بدون هیچ گونه نقل و انتقالی قصد تبدیل سند ملک خود را دارد و در حالت دوم شاهد نقل و انتقالی در سند ملک هستیم که منجر به تبدیل سند دفترچهای قدیمیبه اسناد جدید و تک برگ میشود.
اگر مالک ملکی قصد تبدیل سند دفترچهای ملک خود به سند تک برگرا داشته باشد، بایستی به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و با ارائه درخواست و مدارک لازم، نسبت به تبدیل سند اقدام کند. با توجه به مراحل ذکر شده در ادامه مطلب، برای این نوع تبدیل سند بایستی مراحل 11 الی 13 را طی کنید. که پس از انجام مراحل مربوطه معمولا ظرف مدت 20 روز سند مربوطه برای شما ارسال خوهد شد.
اما در بیشتر موارد که تبدیل سند صورت میگیرد شاهد همزمانی نقل و انتقالی در سند ملک مربوطه هستیم. بطوری که خریدار ملک برای انتقال و سند زدن ملکخریداری شده به دفاتر اسناد مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم مراحل مربوطه را طی میکند. از جمله مراحلی که در این نوع از تبدیل سند باید طی شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد. پس از انجام مراحل ذکر شده طی بازه زمانی 50 روزه سند تک برگی ملک، به نام مالک جدید، برای وی ارسال خواهد شد.
- مراجعه طرفین معامله به یکی از دفاتر اسناد رسمی
- ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
- ارائه مدارک و شماره ثبت حقوقی مربوط به مالکان حقوقی
- استعلام سند ملک بصورت سیستمیتوسط اداره ثبت و اطمینان از مشکل نداشتن سند
- رفع موانع موجود در صورت مشکل داشتن استعلام
- ارائه مدارک لازم چهت تایید تسویه حسابهای قبلی
- ارائه گواهی پایان کار
- ارائه نامه از سازمان نوسازی جهت تعیین کاربری ملک
- ارائه تاییدیه تسویه حساب از اداره تامین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی
- ارسال الکترونیکی نامه نقل و انتقال صورت گرفته به اداره ثبت
- مراجعه به اداره ثبت و ارائه درخواست سند
- پیگیری تسویه حسابهای شهرداری و استعلام سند
- مراجعه به باجه پست جهت پرداخت هزینه لازم برای ارسال سند
در تمامیمراحل ذکر شده همراه داشتن سند مالکیت قبلی و در صورت لزوم وکالت نامه معتبر از مالک ملک الزامیاست.
برای اطلاع از روند صدور سند میتوانید به سامانه الکترونیکی ثبت سند مراجعه کرده و وضعیت صدور آن را چک کنید